Monday, 18 Dec 2017

Wakeboarding, vesiurheilulaji rohkeille

Wakeboarding on loistava kuuman kesäpäivän laji, joka tarjoaa jännitystä, hauskanpitoa sekä fyysisiä haasteita. Riemastuttavan, palkitsevan ja innostavan harrastuksen voit aloittaa vaikka jo ensi kesänä. Päästä siis sisäinen hurjapäinen vesipetosi valloilleen!

Wakeboarding, vesiurheilulaji rohkeille

Skurfingista Wakeboardingiksi

Wakeboarding on vesiurheilulaji, jossa wakeboardinglaudalla niin sanotusti ratsastetaan tai liu-utaan veden pinnan päällä. Wakeboardlauta on pieni, useimmiten suorakaiteen muotoinen, ohut levy. Lautaan on kiinnitetty jaloille kengän kaltaiset paikat, tukevat siteet, jotka eivät irtoa jaloista kovin helposti kaaduttaessa. Laudat valmistetaan pääsääntöisesti kelluvasta materiaalista, ja ne ovat lyhyempiä ja leveämpiä kuin lumilauta keskimääräisesti. Tyypillisesti wakeboardinglaudat ovat 120–147 cm pitkiä ja leveydeltään 45 cm asti. Tämä vesiurheilulaji on yhdistelmä vesihiihtoa, lumilautailua ja eri surffaustekniikoita. Wakeboardingia kutsuttiin aikanaan skurfingiksi, ja se sai alkunsa 1970-luvulla lumilautailusta.

 

Laji on 1970-luvulta lähtöisin Australiasta sekä Uudesta-Seelannista, ja levisi Floridan kautta myöhemmin laajempaan tietoisuuteen. Termin ”wakeboarding” keksi kanadalainen Paul Fraser yhdessä veljensä Murrayn ja muutaman ammattilaislumilautailijan kanssa, joita he sponsoroivat. Paul lähestyi Herb O’Brienia HO ​​Sports-yrityksestä ja Herb keskusteli firman valmistus- sekä myyntipuolen kanssa uusista valmistettavista laudoista vesiurheilukäyttöön. Tämän myötä syntyi maailman ensimmäiset puristusmuovatut wakeboardlaudat ja niin alettiin myydä Hyperlite-wakeboardia tammikuussa 1991.

Wakeboardingin tekniset edellytykset

Wakeboardia vedetään yleensä moottoriveneen perässä siten, että lautailija pitää käsillään kiinni veneessä kiinni olevasta köydestä. Tyypillisesti vene kulkee 30–40 km/h (18–25 mph) nopeudella, riippuen laudan sekä lautailijan koosta, painosta sekä lautailijan tekemien temppujen laadusta. Vetonopeus wakeboardingissa on tavanomaisesti hitaampi kuin vesihiihdossa. Aloittelijat lähtevät yleensä liikkeelle lyhyempien vetoköysien kanssa sekä matalammissa nopeuksissa, kun taas harjaantuneemmat lautailijat temppuilevat liki 40km/h nopeuksissa käyttäen jopa 24 m pitkiä vetoköysiä. Vetonopeus on riippuvainen myös veneestä sekä sen iästä, merkistä ja mallista. Wakeboarding-vene on samankaltainen kuin vesihiihtovene. Erona näiden kahden välillä on vain köyden kiinnityksessä. Wakeboardingissa köysi kiinnitetään yleensä veneessä olevaan tolppaan joka on noin 2 metriä veden pinnasta. Veneessä on usein myös painolastia jonka tarkoituksena on luoda suurempi aalto veneen perään kuin vesisuksilla hiihtäessä. Wakeboardingia voi harrastaa myös aivan tavallisella veneellä, tosin korkeammat hypyt eivät onnistu ilman edellä mainittuja lisäyksiä veneeseen.

Wakeboardlautaa voidaan myös vetää muilla keinoilla kuin veneen perässä, kuten kaapeliradoilla. Tavanomaisimpia wakeboarding keinoja on veneen perässä tai kaapeliradalla lautailu. Kaapeliradalla (cablewakeboarding) lautailijaa vetää eteenpäin veden yläpuolella kulkevassa vetovaijerissa kiinnitetty vetolaite sekä vetoköysi, josta lautailija pitää kiinni. Vaijerilinjastoa pyörittää sähkömoottori. Kaksimastoisia ratoja on Suomessa monilla paikkakunnilla.

Wakeboarding käytännössä

Lautailua aloittaessa on tärkeä selvittää kumpi jalka edellä osaat paremmin wakeboardata. Vasen jalka edellä lautaillessasi on asentosi regular ja oikea jalka edellä lautaillessa asento on goofy.

Voit lähteä wakeboardilla monella eri tavalla liikkeelle. Yksi on hypätä veteen kellumaan ja lähteä sieltä nousemaan veden pintaan jaloilla itseäsi ylös nostaen kun vene tai vaijeri alkaa vetää sinua eteenpäin. Vastaavasti voit lähteä myös laiturin reunalta istuen, lauta valmiiksi vedessä tai jopa seisten jo valmiiksi sopivalla korkeudella olevalta lähtötasolta. Kun vene tai vaijeri lähtee liikkeelle ne noustavat sinut ylös, joten pysy hieman kyykyssä pitäen painoasi laudan keskipisteen takana. Etenkin aloittelijalle liian nopeasti pystyyn nouseminen voi horjuttaa tasapainoa ja aiheuttaa kaatumisen, varsinkin jos nojaa liikaa eteen tai taakse.

Wakeboardingiin liikkeelle lähtötapa on riippuvainen pitkälti taidoistasi että käytettävissä olevasta lähtöpaikasta. Jos et ole varma kyvyistäsi, vedestä lähteminen voi olla turvallisin vaihtoehto.