Miten rakentaa rohkea mielenlaatu

Monet ajattelevat rohkeuden olevan yksi ihmisen tärkeimmistä hyveistä. Itse asiassa keskiajalla sitä pidettiin yhtenä neljästä kardinaalista hyveestä, ja nykyaikaiset psykologit ovat samaa mieltä. Rohkeaksi oppiminen, vaikka vain kysyäksesi ihastustasi treffeille, ei tarkoita ettetkö edelleen tuntisi pelkoa. Rohkeus tarkoittaa sitä, kun teet asioita pelosta huolimatta. Tässä viisi vinkkiä kuinka voit oppia olemaan rohkea.

Omaksu pelkosi

 

Pelko tulee kehon luontaisesta vasteesta aivojen taistella vaiko paeta reaktioon pelottavan asian kohdatessaan. Aivot lähettävät kortisolia, stressiä indusoivaa hormonia, koko kehon hermostoon, jolloin keho menee hypertilaan. Pelokkuus on opittu käyttäytyminen, joka perustuu aivokemiaan, mutta sitä vahvistaa ympäröivä maailmamme, joka on opettanut meitä pelkäämään. Pelon ylipääsemisen oppimisessa on kyse aivojen uudelleenkouluttamisesta.  Pelkojen välttäminen tekee niistä vain vahvempia ja pelottavampia. Länsimaisessa kulttuurissa on tietty ajattelutapa, joka näkee tunteet heikkoutena ja pyrkii tukahduttamaan ne. Mutta negatiivisten tunteiden tukahduttaminen vain lisää pelkoa negatiivisesta tunteesta itsestään ja vahvistaa niitä, mitä enemmän niitä vältetään. Altista itsesi turvallisesti asioille, joita pelkäät. Näin autat aivojasi oppimaan olemaan vähemmän herkkä peloille joka lopulta helpottaa sinua kohtaamaan pelkosi.


Omaksu pelkosi

Yritä olla epäröimättä

 

Mitä kauemmin aivosi joutuvat keksiä tekosyitä olla olematta rohkea, sitä kauemmin panikoit hypoteettisia negatiivisia seurauksia. Jos olet tilanteessa, jossa sinun täytyy esimerkiksi noukkia hämähäkki, hypätä ulos lentokoneesta tai kysyä joku treffeille, tee se epäröimättä. Vahvista menestyksesi antamalla itsellesi palkinto, kun käsittelet pelkoasi onnistuneesti. Tämä voi olla fyysinen nautinto, kuten viinilasillinen, tai henkinen lahja, kuten tauko ihmishulinasta ja vain katsella suosikkisarjaa kotisohvalta.

Opi olemaan tietoinen ja tässä hetkessä

Tietoisena oleminen tarkoittaa sitä, kun olet täysin läsnä nykyisessä hetkessä. Mindfulness voi auttaa muuttamaan aivojasi käsittelemään pelkoa tehokkaammin. Sinun on annettava itsellesi aikaa oppia tämä taito, sillä se vaatii harjoittelua. Meditaatio on yksi tapa parantaa tietoisuutta. Etsi rauhallinen paikka ja istu mukavasti. Voit meditoida bussissa, lentokentällä tai missä tahansa kiireisessäkin paikassa, mutta on paras aloittaa oppimalla hiljaisella paikalla, jossa on mahdollisimman vähän häiriötekijöitä. Sulje silmäsi ja keskity hengitykseesi. Ajattele “sisään” kun hengität sisään ja “ulos” kun hengität ulos. Tee tätä aluksi kymmenen minuutti ja pidennä meditaatiohetkeä vähitellen kahteenkymmeneen minuuttiin. Ole tietoinen hetkestä ja tunteistasi. Jos havaitset ajatustesi harhailevan, kiinnitä huomiosi taas hengitykseen. Kun huomaat pelkosi vallanneen sinut, meditaation menetelmät voivat auttaa sinua rauhoittumaan.

Astu mukavuusalueesi ulkopuolelle

Mukavuusalueen ulkopuolelle siirtyminen voi aiheuttaa ahdistusta, mutta se on hyvä tapa rakentaa rohkeutta. Oppimalla käsittelemään pelkoa valitsemassasi tilanteessa auttaa sinua käsittelemään pelkoa odottamattomassakin tilanteessa.Aloita valitsemalla asia, joka vaatii vain vähän rohkeutta, esimerkiksi kaveripyynnön lähettäminen ihastuksellesi, tuttuun elokuvateatteriin meneminen katsomaan elokuvaa yksin tai kaverin ottaminen mukaan ensimmäisellä kerralla, kun kokeilet uutta harrastusta. Tunne rajasi. On olemassa joitain asioita, joita emme vain uskalla tehdä. Ehkä sinulla ei ole mitään ongelmaa muuttaa ulkomaille, muttet uskalla noukkia hämähäkkiä lattialta, mennä yksin ryhmäliikuntatunnille tai tehdä laskuvarjohyppyä. Ei se mitään. Joitain pelkoja voidaan käsitellä, toisia ei. Keskity silloin niitä pelkoja, joita voit.

Rakenna itseluottamusta

Kun sinulla on luottamusta itseesi, on helpompi ryhtyä rohkeasti toimeen ja ymmärtää, että olet enemmän kuin pelkosi. Itseluottamuksen rakentaminen tapahtuu käytännössä. “Fake it until you make” it on sanonta, joka tarkoittaa että voit esittää rohkeaa, kunnes todella olet rohkea. Voit huijata omaa mieltäsi luottavaiseksi teeskentelemällä, että olet luottavainen. Vakuuta itsesi että voit tehdä sen, mitä haluat tehdä. Voit myös muokata mieltäsi ruumiinkielelläsi. Aseta kätesi pääsi taakse ja työnnä rintasi ulos. Älä anna epäonnistumisiesi tai rajoitustesi määrätä kuka olet. Epäonnistuminen tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että yrität. Jos olet yrittänyt, mutta epäonnistunut, esimerkiksi pyytämällä ihastuksesi treffeille, mutta hän sanoi ei, olet kuitenkin ylittänyt pelkosi kysymällä! Muistuta itseäsi arvostasi ja siitä, että sinulla on jotain tarjottavaa. Muista, että ylimielisyys ja itseluottamus eivät ole sama asia.

Rakenna itseluottamusta