Monday, 18 Dec 2017

Haastava ja vapauttava seinäkiipeily

Kiipeilyssä tai kalliokiipeilyssä osallistujat kiipeävät, alas tai ylös luonnonkiviseinämiä tai keinotekoisia seinämiä sisähalleissa. Tavoitteena on kiivetä ennalta määriteltyä reittiä sen päätepisteeseen putoamatta. Kiipeily on fyysisesti ja henkisesti vaativaa urheilua, joka usein testaa kiipeilijän voimaa, kestävyyttä, ketteryyttä ja tasapainoa sekä henkistä kestävyyttä. Kiipeily voi olla vaarallinen liikuntamuoto, joten tieto sopivista kiipeilymenetelmistä ja nimenomaan kiipeilyyn tarkoitettujen välineiden käyttö on hyvin tärkeää reittien turvalliseen loppuunsaattamiseksi.

Haastava ja vapauttava seinäkiipeily

Kiipeilymahdollisuudet

Voit harrastaa kiipeilyä sekä sisätiloissa kiipeilyseinillä- ja halleissa, että ulkona luonnossa. Boulderointi ja köysikiipeily ovat Suomessa ulkona harrastettavia kiipeilylajeja ovat kuivaan aikaan, sekä jääkiipeily talvella. Ruotsissa ja Norjassa sijaitsevat lähimmät vuorikiipeilypaikat, mikäli suurempia haasteita kiipeilyyn kaipaat.

Erikseen rakennettuja sisäkiipeilyn kiipeilyseiniä ja -halleja löytyy nykyisin varsinkin suurimmista kaupungeista ympäri Suomea. Seurojen ylläpitämät seinät ovat yleensä boulderointia varten, ja ne on tarkoitettu seuran jäsenille. Kaupallisia kiipeilypaikkoja on sekä boulder- että köysikiipeilyyn, tällaisesta on hyvä esimerkki Turussa sijaitseva Flow-park. Kiipeilyä aloittaessasi kannattaa käydä alkeiskurssi, joita järjestävät esimerkiksi kiipeilyseurat tai kiipeilyhalli pitämä alkeiskurssi. Kurssilla opit turvalliset toimintatavat ja välineiden oikean käytön.

Kun kiipeilet luonnossa on noudatettava yleisiä hyviä tapoja; luonnon ja muiden luonnossa liikkuvien kunnioitusta että kiipeilypaikkojen erityisohjeita. Tiedot lunnossa liikkumiseen sekä kiipeilypaikkojen erityisohjeisiin löytyvät Kiipeilyliiton (SKIL) sivuston access-osiosta, SKILin Facebookin sivustolta sekä kiipeilypaikkojen reittikirjojen (topo-kirjat) että -sivustojen ohjeista.

Köysikiipeilypaikat luontoon löytyvät Kiipeilyliiton julkaisemasta Kalliokiipeilyreitit-kirjasta. Netissä ulkokalliot löytyvät kattavimmin sivustolta https://27crags.com/

Erilaisia kiipeilymenetelmiä

Yläköysikiipeily eli top-roping on mainio tapa aloittaa seinäkiipeilyä ja täten siirtyä ulos luonnonkalliolle kiipeämään. Putoamiset ovat harvoin vakavia yläköysikiipeillessä, sillä hyvin kiinnitetty köysi tekee aina tehtävänsä ja pitää kiipeilijän kiinni, mikäli kiipeilykumppanisi hallitsee köyttä oikein sillä se minimoi loukkaantumisvaaraa. Kanssasi kiipeilevä toinen ihminen auttaa kiipeilyssä ruokkimalla köyttä tasaisesti käyttöösi sekä avustaa sinua laskeutumaan reitillesi käyttäen kitkalaitetta. Loppujen lopuksi yläköysikiipeily on erinomainen tapa aloittelijoille tottua kalliokiipeilyyn, mutta se on myös hyvä keino kokeneemmillekin oppia ja harjoitella uutta reittiä.

 

Perinteinen kiipeily keskittyy kokonaisvaltaiseen fyysiseen kokemukseen sekä psyykkiseen koettelemukseen, jotka tulevat vaativista nousuista ylöspäin kiivetessä – toisin kuin urheilukiipeilyssä, jossa keskitytään vain fyysiseen suoritukseen. Perinteisillä ulkokiipeilyreiteillä ei ole kiinteitä ankkureita eli köysipisteitä, jotka pysyvästi kiinnitetään kallioon. Sen sijaan kiipeilijä vastaa suojauksen lisäämisestä kallion halkeamiin. Jokaiseen suojakappaleeseen on kiinnitetty hihna ja karbiini, joista pidetään kiinni seinään kiinnitettäessä.

 

Suurseinämän kalliokiipeily ei ole yleisin kiipeilymuoto, on se kiipeilylajina kuitenkin kiistattomasti tunnetuin. Suurseinämän kalliokiipeilyn reitit vaativat toteutuakseen useita päiviä. Näillä matkoilla rohkeat kiipeilijät viettävät yönsä vaativissa olosuhteissa joko tasaisilla sunnitelluilla huoltopisteillä tai sitten seinämään kiinnitettävillä telttapaikoilla, jotka ovat korkealla maanpinnasta. Kalifornian Yosemiten laakso on kansainvälinen mekka tämänkaltaiselle suurseinämän kiipeilyä varten, joka herättää pelonsekaista kunnioitusta kiipeilijöiden keskuudessa ympäri maapalloa. Tietenkin, asianmukaiset varotoimet tehdään aina kiipeilijöille turvalliseksi. Jotta kaikki tarvittavat varotoimet voidaan tehdä, vaaditaan kiipeilijöiltä kuitenkin sijoittamista asianmukaiseen turvan takaavaan varustukseen.

 

Boulderointi on yksi keino kiipeillä ilman köysiä, se on myös huomattavasti turvallisempaa kuin vapaasti soolona kiipeäminen. Reitit boulderoinnissa on harvoin yli viisitoista metriä korkeita. Boulderoinnissa on kyse tekniikasta sekä liikkeistä että voimasta, ja sen reitit ovat useimmiten pystyseinästä vaakatasoon eteneviä reittejä, joilta putoamnen turvapatjoille on hyvin todennnäköistä.  Bouldering on lajina kohtuullisen turvallinen että edullinen, koska tarvitset vain urheilulliset vaatteet, tossut sekä pienen laukun vyötäisille. Ulkona boulderoitaessa tarvitset mukaan tippumista varten suojapatjat.